Schoonmaken in de breedste zin: meer dan alleen poetsen

Schoonmaken: het klinkt zo eenvoudig. Toch gaat het om veel meer dan alleen oppervlakten reinigen. Het creëert werkplezier, draagt bij aan veiligheid en heeft maatschappelijke impact. In deze blog deelt Danny Grooters, eigenaar van Innovi BV, zijn visie op schoonmaken in de breedste zin van het woord.
Een schone, prettige en veilige werkomgeving creëren
Schoonmaken in de breedste zin van het woord betekent, vooral als we kijken naar zakelijke en industriële schoonmaak, dat je een schone, prettige, veilige werkomgeving creëert. Het gaat niet puur om het verwijderen van vuil, maar ook bijvoorbeeld om het vergroten van de veiligheid. Kortom: het draait om het totaalplaatje: een omgeving waar mensen graag werken. Dat maakt schoonmaken tot meer dan alleen een noodzakelijke kostenpost.
De ideale samenwerking tussen leverancier en schoonmaakbedrijf
Een goede samenwerking tussen leverancier en schoonmaakbedrijf is onmisbaar als je optimale resultaten wilt behalen. Het moet echt een partnership zijn en geen kwestie van ‘dozen schuiven’. Bij Innovi spreken we de taal van de schoonmaak bedrijven; we kennen hun wereld, denken met hen mee over de probleemstelling en combineren onze kennis van machines met hun praktische ervaring op de werkvloer. Hoe dat er in de praktijk uitziet? We trekken samen op in een traject. Het is nooit zo dat zij zeggen ‘ik heb drie vloermachines nodig’ en wij leveren die en de groeten. We komen langs, bekijken de situatie en checken of er specifieke uitdagingen zijn. Zo zorgen we dat de klant precies die machines krijgt die het beste resultaat opleveren.
Om tot een goed advies te komen, kijken we naar verschillende factoren: wat maak je schoon, hoe lang, hoeveel, met welke mensen, hoe deed je het tot nu toe, hoe hoog, hoe hard, en hoe schoon moet het zijn? Door zo met elkaar mee te denken, kom je tot een beter advies. En soms is de conclusie: je hebt geen machine nodig, je kan het prima met een doekje af.
De maatschappelijke waarde van schoonmaken vergroten
De schoonmaakbranche kan haar maatschappelijke waarde vergroten door verder te kijken dan alleen het eindresultaat. Die maatschappelijke waarde zit ‘m in het meedenken over milieuvriendelijkheid, maar ook in ergonomie. Je hebt natuurlijk veel zware, onhandige machines, maar er zijn ook machines die qua design rekening houden met ergonomie, zoals de Sprintus-stofzuigers waarvoor Schilten Schoonmaak jaren geleden koos vanwege het lage gewicht en de ergonomische eigenschappen. Deze ergonomische machines zijn beter te tillen of te hanteren, wat leidt tot minder uitval. Het zorgt ervoor dat mensen meer plezier hebben in het werken met machines. Dit is niet alleen fijn voor de medewerkers, maar komt ook de kwaliteit van het schoonmaakwerk ten goede.
Start met het grote geheel in gedachten
Bekijk je eigen schoonmaakprocessen eens vanuit dit bredere perspectief. Vraag jezelf af: creëren we alleen een schone omgeving, of dragen we ook bij aan een prettige en veilige werkplek? Zijn onze schoonmaakmethoden ergonomisch verantwoord voor onze medewerkers?
Door schoonmaken in de breedste zin van het woord te benaderen, transformeer je een noodzakelijke kostenpost in een waardevolle investering in je werkomgeving, je mensen en de maatschappij.
Meer weten?
Wil je eens sparren over innovatieve reinigingsoplossingen voor jouw bedrijf? Bel ons dan op 0546 66 07 10 of neem contact op via de website. We denken graag met je mee!
Nog geen concrete uitdaging, maar wel zin in wat inspiratie op z’n tijd? Volg onze LinkedIn-pagina.
Vraag een demonstratie aan. Contact met de experts