Blog Alles Danny Grooters

Van droogijs tot robotisering: het verhaal achter Innovi

Van creatief digitaal bureau naar schoonmaakbedrijf – het klinkt niet als een voor de hand liggende carrièreswitch. Toch was dit precies de stap die Danny Grooters maakte. Twee jaar geleden had hij nog een sales- en marketingfunctie bij Doop, vandaag de dag is hij eigenaar van Innovi BV en weet hij alles van milieuvriendelijke reinigingsoplossingen. In deze blog vertelt Danny hoe hij in de schoonmaakbranche is beland en wat Innovi onderscheidt.

 

De stap naar ondernemerschap

Als je me vraagt hoe Innovi is begonnen, dan moet ik even terug naar het begin. Naar Gerrit Visser, de oprichter van het bedrijf. Twee jaar geleden vroeg hij me of ik als commercieel directeur wilde toetreden en polste meteen: is ondernemerschap iets voor jou? Eerlijk gezegd wist ik niet of deze wereld bij me paste. Ik besloot de tijd te nemen om het bedrijf, de markt en de uitdagingen te leren kennen. Alle vinkjes werden gezet, en toen moest ik natuurlijk ook wel stoer genoeg zijn om door te pakken. De rest is geschiedenis. Begin 2024 nam ik het bedrijf van Gerrit over en kon hij op zijn 68e de eerste stappen naar zijn pensioen zetten.

Het begon allemaal met droogijs

Gerrit startte ooit met een specialistische reinigingstechniek: droogijsstralen. Een bijzondere manier van schoonmaken met een grote machine en compressor voor droge reiniging. Deze techniek bleek perfect voor een specifieke nichemarkt: bedrijven waar water absoluut taboe is. Denk aan industriële bakkerijen, waar water en bloem samen alleen maar meer problemen veroorzaken. Of aan productielijnen vol elektronica en sensoren, waar vocht funest is voor de apparatuur. Voor deze specifieke uitdagingen bood droogijs de ideale oplossing.

Van extreem koud naar stomend heet

Omdat droogijs een specifieke toepassing heeft, ging Gerrit op zoek naar aanvullende technieken. Naast het ijskoude droogijs kwam er stoom – het andere uiterste, maar ook met mooie voordelen: door de hoge temperatuur desinfecteert het perfect, je gebruikt minimaal water én je kunt heel precies werken. Met de juiste accessoires reinig je alles tot in de kleinste hoekjes.

Van industrie naar complete schoonmaakoplossingen

Zo bouwden we een stevig portfolio op in de industriële reiniging. Maar de markt vroeg om meer. Steeds vaker hoorden we: Hebben jullie ook oplossingen voor kantoren, scholen en andere gebouwen? Dus zochten we partners die pasten bij ons gedachtegoed en zo kwamen de roltrapreinigers en de vloerreinigers van Duplex erbij, gevolgd door de productlijn van Sprintus en Altijd met dezelfde basis: het moet duurzaam zijn, en het moet de klant helpen met snelheid, kwaliteit of ergonomie.

Innovatie in de praktijk: Heineken

Een project waar ik heel trots op ben? Onze samenwerking met Heineken. Ze hadden een ogenschijnlijk simpel, maar wel kostbaar probleem: vervuilde transportbanden in hun productielijn. Door de vervuiling vielen flesjes om, wat leidde tot productiestops. En stilstand betekent in zo’n grote productieomgeving direct hoge kosten. We ontwikkelden een innovatieve oplossing met een stoomreiniger die de onderkant van de band schoonmaakt terwijl de productie gewoon doordraait. Simpel maar effectief: aanzetten en doorgaan met produceren.

De toekomst van robotisering

Gerrit werkt nog twee dagen per week als adviseur bij ons om zijn waardevolle kennis over te dragen, voordat hij in mei 2025 volledig met pensioen gaat. Met mijn marketingachtergrond kijk ik natuurlijk waar we kunnen moderniseren, maar zijn visie op duurzaamheid en kwaliteit blijft de basis. We focussen nu sterk op robotisering – een ontwikkeling die sommige schoonmaakbedrijven nog spannend vinden. Begrijpelijk, want hun corebusiness is het leveren van ‘handjes’. Maar ik zie een robot als een extra teamlid: eentje die nooit ziek is, 24/7 beschikbaar is en alleen wat onderhoud nodig heeft. In tijden van personeelstekort biedt dit nieuwe kansen.

Maatwerk blijft het sleutelwoord

Innovatie zit vaak in de details. Neem bijvoorbeeld onze doorontwikkeling in transportbandreiniging. Elke locatie is uniek: de ene band is twintig meter lang en 75 cm breed, de andere is dertig meter lang en één meter breed. Dat vraagt om maatwerk. Hoe maken we het systeem makkelijker verplaatsbaar? Is montage aan de onderkant effectiever? Wat gebeurt er als we afzuiging combineren met perslucht? Door deze vragen te blijven stellen, vinden we steeds betere oplossingen.

Innovatie houdt nooit op

Onze branche staat voor grote uitdagingen. Het personeelstekort vraagt om nieuwe manieren van denken en werken. Tegelijkertijd worden bedrijven uitgedaagd om minder water en schoonmaakmiddelen te gebruiken, terwijl de kwaliteit juist omhoog moet. Al deze beperkingen zorgen voor complexe uitdagingen: alles moet sneller en beter met minder middelen. In zo’n omgeving is automatisering het antwoord. Door te investeren in moderne machines bespaar je tijd en kosten, ondersteun je je medewerkers en ga je effectiever om met je grondstoffen. Door te blijven innoveren en mee te denken met onze klanten, maken we bedrijven klaar voor de toekomst. Want of het nu gaat om duurzaamheid, efficiëntie of personeelstekort – voor elke uitdaging bestaat een oplossing. Dat is waar ik elke dag weer mijn bed voor uitkom.

Meer weten?

Wil je meer weten over schoonmaakmachines en automatiseren? Bel ons dan op 0546 66 07 10 of neem contact op via de website. We denken graag met je mee!

Nog geen concrete uitdaging, maar wel zin in wat inspiratie op z’n tijd? Volg onze LinkedIn-pagina.